Shanghailainen yhtiö Juneyao Air suunnitteli lentävänsä maaliskuun lopulta jatkoreittejä Helsinki-Reykjavik, Helsinki-Manchester ja Helsinki-Dublin, kaikkiin pari kolme kertaa viikossa. Kun Boeing Dreamliner tulee joka aamu Helsinkiin, kone jatkaisi noihin kohteisiin ja palaisi iltapäivällä Helsinkiin ja eteenpäin Shanghaihin.
Nyt kaikki muuttui koronaviruksen takia. Suunnitelmat ovat jäissä, mutta niitä ei ole unohdettu, vakuutetaan lentoyhtiöstä. Koneeseen pääsisi myös näille lennoille Helsingistä Reykjavikiin, Manchesteriin ja Dubliniin. Yhtiö aloitti Helsingin-lennot 2017.
**
Finnair on lähettänyt kaksi erittäin ajankohtaista kannanottoa, jotka koskevat yhtiön päästöstrategiaa, tulevia vähäpäästöisiä konehankintoja ja lentoalan tavoitteita kunnianhimoisempaa hiilineutraaliusohjelmaa. Se tiedottaa myös laajasta Nesteen ja Finnairin kehitteillä olevasta lentopolttoaineesta, joka pienentää lentämisen hiilijalanjälkeä.
Miksi juuri nyt, maaliskuun 5. päivänä. Siksi, että eduskunta alkoi käsitellä kansalaisaloitetta lentoveron säätämiseksi. Lentovero jakaa kansalaiset jyrkästi kahtia, kannattajiin ja vastustajiin. Vain muutama päivä aikaisemmin poliisi kielsi Finnairia jatkamasta suosituksi tullutta Push for change -kampanjaa, jolla on voinut hyvittää lentämisestä koituvat henkilökohtaiset päästöt. Lentovero ei ole mikään pikku juttu, ei ainakaan juuri nyt kun lentoyhtiöitä kurittaa koronavirus. Kuten tiedetään, lentoliikenteen päästöt ovat maailmanlaajuisesti vain 2-3 prosenttia, kun taas vaateteollisuuden päästöt peräti 60 prosenttia.
**
Lentoyhtiöt ympäri maailmaa ovat hankalassa tilanteessa: ei uskalleta matkustaa, vuoroja vähennetään, Kiina on täysin poissuljettu, ja rahtiakin liikkuu vähemmän, mutta liikennöintioikeudet pitäisi säilyttää. Viime mainittuun on luvassa helpotusta.
Konkurssiuutisia alkaa ropista: Suomenkin taivaalla vuosikaudet syöttöliikennettä harjoittanut brittiyhtiö Flybe on ilmoittanut lopettavansa toiminnan. Se on lentänyt huomattavan osan Ison-Britannian kotimaan liikenteestä ja paljon myös Euroopan-lentoja. Huonossa hapessa ollut yhtiö sai jo tammikuussa tekohengitystä omistajiltaan ja lupauksen valtionavusta, mutta ne eivät olisi riittäneet pitemmän päälle. Kuka kaatuukaan seuraavaksi?
**
Koronavirus vaikuttaa kaikkialla. Kuten muistamme Helsingin matkamessuilta, Nepalissa on matkailun teemavuosi Visit Nepal Year 2020. Nyt on-line-viisumien myöntäminen on lopetettu ja kiinalaisten ja mm. iranilaisten matkat on keskeytetty kokonaan. Suomalainenkin saa viisumin vain Kööpenhaminasta terveystodistuksen perusteella. Hankalaa.
**
Pohjois-Karjala on jäänyt vähän Lapin jalkoihin matkailussa, vaikka sinne pääsee paljon edullisemmin kuin pohjoiseen. Kaikki tiedämme Bomban talon Nurmeksessa. Nyt Nurmes-Valtimo-alue on aloittanut markkinoinnin Bomban nimellä.
Tokihan alueella on jo perinteisiä matkailutuotteita, kuten 20 vuotta vanha hiihtovaellus majatalosta toiseen. Jos suomalaista ja karjalaista ruokaperinnettä on haluttu esitellä ulkomaisille ruokatoimittajille ja huippuasiantuntijoille, heitä on jo vuosia viety Valtimolle Puukarin Pysäkille. Marjat ja sienet tulevat lähimetsästä ja kalat lähijärvestä. Ruisleipä on omalta pellolta, tai ainakin naapurin.
**
Ajassa-palstalla käsitellään ajankohtaisia asioita, kirjoittajina Matkailutoimittajien Killan hallituksen jäsenet.