torstai, kesäkuu 20

Radio Nostalgia tarjoaa musiikkia aikuiseen makuun

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Kanavapäällikkö Jami Kananen esitteli digitaalista lähetysstudiota kiltalaisille. Sihteeri Ritva Törmänen (selin) ja Killan puheenjohtaja Eero Nokela (vas.) ihastelivat hienoa tekniikkaa.

Radio Nostalgia ja NRJ Finland toimivat samoissa tiloissa.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kiltalaiset pääsivät syyskuun lopulla kanavapäällikkö Jami Kanasen ja juontaja Markus Parkkisen johdolla tutustumaan kaupallisen radion ihmeelliseen maailmaan Helsingin Lauttasaaressa. 

Teksti ja kuvat Harri Nyman 

”Me soitamme popahtavia klassikoita, ja kohderyhmämme ovat 45-64-vuotiaat aikuiset”, kertoi Jami Kananen, joka perusti kanavan vuonna 2011. Kananen on todella pitkän linjan radiomies, hän on vuodesta 1988 ollut mukana peräti kahdentoista kaupallisen radion toiminnassa.
Radio Nostalgian vahvuus on sen laajassa musiikkitarjonnassa.

”Tällä hetkellä musiikkikirjastossa on 2700 biisiä, ja sinne lisätään koko ajan uusia kappaleita, esimerkiksi harvoin kuultuja 60- ja 70-luvun levyjä.”

Keskustelu musiikkitarjonnasta olikin tapaamisessa varsin vilkasta. Kananen kertoi, että tutkimusten mukaan ihmisen musiikkimaku muotoutuu yleensä 11-17 vuoden iässä, joten 45-64- vuotiaille suunnattu Nostalgia soittaa paljon 1960- ja 1970-luvun musiikkia. Killan vierailupäivänä kanavalla soivat niin Laila Kinnusen Älä kiusaa tee, The Who:n My Generation ( harvinaisena live-esityksenä) , jokin tämän kirjoittajalle tuntematon kasari-diskohitti (olisikohan ollut Michael Jackson ?) sekä Jormaksien ja Pepe Willbergin Rööperiin. Moni kaupallinen kanava kierrättää samoja hittejä päivästä päivään, mutta koska Nostalgia on monipuolinen niin esimerkiksi moni muusikko kuuntelee kanavaa.

Markus hoitaa matkailun

Asiaohjelmat kuuluvat myös kanavan tarjontaan. Juontaja Markus Parkkinen, joka on myös Killan jäsen, kertoi, että hänen kolmituntisen juontovuoron aikana ehditään käsitellä yksi jos toinenkin päiväkohtainen asia, ja usein paikalla on myös studiovieras, samoin tähtiartisteja.

Matkailu on usein aiheena, ja Radio Nostalgian kuuntelijaristeilyt ovat huippusuosittuja. Kesällä risteiltiin tanssin merkeissä Helsingin edustalla, lokakuussa risteillään Välimerellä ja tammikuussa Karibialla. Kanavalla on myös toimitettuja asiaohjelmia kuten Terveystorstai, ja joka tasatunti kuullaan STT:n uutiset.

Ranskalaisessa omistuksessa oleva Radio Nostalgia kasvattaa koko ajan kuuntelijamääräänsä.
”Tällä hetkellä tavoitamme noin 400 000 kuulijaa viikossa, eli kasvua on, johtuen tietysti myös siitä että olemme saaneet uusia lähetyslupia uusille paikkakunnille. Etelä-Suomi on kuitenkin edelleen kanavan vahvinta aluetta”, kertoi Kananen.

Killan vierailu sujui mukavissa merkeissä, ja varsinkin studioon tutustuminen kiinnosti. Joku kiltalainen kyseli työmahdollisuuksiakin kanavalla, mutta mainosrahat ovat tiukassa ja Kanasen budjetti myös tiukka, vaikka tilanne on parantunut uuden mainosyhteistyön myötä. MTV ja NRJ Finland sopivat vuosi sitten järjestelystä, joka yhdistää Radio Novan ja NRJ Finlandin myyntiorganisaatiot. Yhdistyminen synnytti uuden MTV Radiot -kokonaisuuden, joka vastaa Radio Novan, Radio NRJ:n sekä Radio Nostalgian mediamyynnistä.

Radio Nostalgiassa työskentelee vain kaksi kokopäiväistä työntekijää eli kanavapäällikkö itse ja tuottaja Eva Maria Loikkanen, sekä heidän lisäkseen  neljä osapäiväistä juontajaa. Ohjelmaa tulee vuorokauden ympäri, tosin juonnettu osuus loppuu – erikoisohjelmia lukuun ottamatta – kello 18, ja musiikilla mennään aamuun  asti.

Nostalgiaa voi myös kuunnella netistä osoitteessa www.radionostalgia.fi.

Kommentit

Kommentit

Share.

Leave A Reply