torstai, kesäkuu 20

Matkailija merihädässä
Hätäkeskus-ohjelmasarja alkaa

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Saariston upea luonto houkuttelee matkailijoita niin kesällä kuin talvellakin, mutta vesillä piilee usein vaara. Viisas varautuu merellä niin pelastusliivein kuin talvikeleillä ainakin jäänaskalein. Myös hätänumero on järkevää laittaa talteen puhelimeen ja mieluummin painaa myös mieleen ikävien yllätysten varalta.

Teksti ja kuvat Marja-Liisa Kinturi

Rajavartiolaitoksen Länsi-Suomen merivartiosto esitteli hätänumero- eli 112-päivänä helmikuun hyisessä ja
räntäsateen täplittämässä tuhruisessa säässä meripelastustaitoja yhteistyössä 6. maaliskuuta alkavan FOX 112 Hätäkeskus -ohjelmasarjan kanssa.

Sarja seuraa Rajavartiolaitoksen, poliisin, FinnHEMS-lääkärihelikopterin ja Meripelastuslaitoksen pelastajien työtä ja näyttää hätätilanteiden ratkaisuja eri puolilla Suomea.

Hätäkutsun tullessa kesäisin apuun riennetään ensisijaisesti venein, mutta talvella ja kelirikkoaikaan tilanteesta riippuen joko helikopterilla tai ilmatyynyaluksella.

Merivartija Joel Matilla näyttää, kuinka jäihin pudonnut Antti Nikkilä pelastetaan.

Yksi Rajavartiolaitoksen tehtävistä rajavalvonnan ja rikostorjunnan ohella on juuri meripelastus. Merivartiomestari Antti Nikkilä Nauvon Merivartioasemalta kertoi, että Suomen aluevesillä liikkuu päivittäin noin 200 alusta ja Suomenlahdellakin 120 alusta. Suomen ja Viron välillä on 7 000 edestakaista laivavuoroa vuodessa. Siis melkoinen määrä matkailijoita suuntaan jos toiseenkin.

”Pelastustoimien kohteena oli viime vuonna 4 360 henkilöä, joista 278 pelastettiin todennäköiseltä
menehtymiseltä”, Nikkilä kertoi.

Merivartija Joel Mattila esittelee pelastusvälineitä.

Pelastuksen kohteena oli kaikkiaan 266 matkustaja-alusta ja huvialuksista 650 moottorivenettä, 339 kumivenettä, 258 purjevenettä ja loput kanootteja, soutuveneitä, vesiskoottereita jne. Hiukan yli puolet hätätilanteista johtui inhimillisistä tekijöistä, runsaat 30 prosenttia teknisistä ja 13 prosenttia ympäristötekijöistä.

Kommentit

Kommentit

Share.

Comments are closed.