maanantai, syyskuu 27

Matkamessut siirtyvät ensi tammikuulle

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +
Näinhän tässä kävi, uutinen Matka 2021 -messujen peruuttamisesta ja siirtämisestä ensi vuoden tammikuulle tuskin yllätti. Uudet messupäivät ovat 19. – 23. tammikuuta 2022. SMAL yhdessä alan toimijoiden kanssa järjestää kuitenkin digitaalisen Matka Workshopin torstaina 20. toukokuuta 2021. EN

 

Pakettimatkalla kesälläkin Lappiin

Tätä osasi odottaa: nyt pääsee kesälläkin pakettimatkalla Lappiin, eikä maksa paljon. Aurinkomatkat kertoi keskiviikkoaamuna etäinfossaan, että se jatkaa suosituksi osoittautuneita pakettimatkoja Lappiin myös kesällä. Myöhemmin keväällä tarjotaan paketteja myös Ahvenanmaalle ja Tahkolle. Näitä matkoja voi tästä lähtien ostaa siis ympäri vuoden.
”Asiakaskyselyjemme perusteella asiakastyytyväisyys on ollut kotimaan matkoillamme ennätyksellisen korkealla tasolla”, toimitusjohtaja Timo Kuosa kertoi. Jos mielitte – ja varsinkin jos nälkäiset itikkaparvet eivät teitä pelota – Kuusamoon, Ylläkselle, Saariselälle, Rovaniemelle, Rukalle, Leville tai Pallakselle, to-su-viikonloppumatkalle, pohjoiseen pääsee jo 306 eurolla/hlö. Viikon (la-la) paketin alkaen-hinta on 464 euroa. Hintaan sisältyy Finnair-lennot, ruumaan menevä matkalaukku ja aamiaiset hotellissa. Perillä voi vuokrata vaikka fatbiken tai lähteä opastetulle retkelle husky-tilalle. Siistiä.
Talven aikana moni on ”löytänyt” Lapin, mikä on suorastaan eksoottista. AM:n tutkimuksen mukaan peräti 71 prosenttia kyselyyn vastanneista ilmoitti haluavansa lähteä lomalle kotimaahan tänä vuonna. Vielä useampi kertoi haluavansa lähteä ulkomaan lomalle. En yhtään ihmettele, kyllä tässä itse kukin kaipaa jo maiseman vaihdosta. EN

 

Ei vielä pääsiäisenä Kreikkaan

Sitten kehnompia uutisia. Kysyin Timo Kuosalta, miten todennäköiseltä tällä hetkellä näyttää Kreikan-matkojen aloitus pääsiäisviikolla. ”Aika epätodennäköiseltä”, kuului vastaus. AM seuraa tilannetta tietysti koko ajan, se on perunut huhtikuun matkoja, toukokuu on seuraavaksi liipasimella. Rokotusten eteneminen, niin Suomen kuin Kreikankin koronatilanne jne, syitä on monia. Hesarin päivittäisen seurantataulukon mukaan tartuntamäärät Kreikassa ovat taas nousussa oltuaan pitkään Euroopan alhaisinta tasoa, maa on käytännössä kiinni, vaikka kotimaan liikenne pelaakin, mutta entäs meidän tilanteemme! EN

 

VR sulkee ravintolavaunujen palvelut

VR sulkee ravintolavaunut ja muut ravintolansa kolmeksi viikoksi hallituksen koronalinjauksen vuoksi. Sulkeminen alkaa maanantaina, 8. maaliskuuta. Ravintolavaunujen palvelut suljetaan kokonaan kaikissa päiväjunissa. Yöjunissa ravintolavaunut pidetään auki hyttiin ja omalle paikalle toimitettavia tilauksia varten. Helsingin rautatieaseman Robert´s Coffee ja Hesburger pidetään auki tuotteiden ulosmyyntiä varten.
”Sulkemisen taustalla on hallituksen koronalinjaus, jota noudatamme vastuullisesti ja haluamme näin turvata asiakkaidemme terveyttä myös junamatkan aikana”, kertoo VR:n viestintäjohtaja Tatu Tuominen.
Myös VR:n lipputoimistot suljetaan 8. maaliskuuta lähtien kolmeksi viikoksi pandemian leviämisen ehkäisemiseksi. Lipunmyyntitoimistot Helsingissä, Hyvinkäällä, Järvenpäässä ja Tampereella suljetaan väliaikaisesti. Lippuja voi ostaa edelleen muista myyntikanavista: vr.fi-verkkokaupasta, VR-mobiilisovelluksella, lippuautomaateista, puhelimitse VR:n asiakaspalvelusta (p. 0600 41 900) sekä kaikista R-kioskeista. HY

 

Norwegianin paluu

Norjasta tulee sekä hyviä että huonoja uutisia. Ensin hyvät: siellä koronan ilmaantuvuus oli perjantain tietojen mukaan huomattavasti alhaisempi kuin Suomessa: 100,1 (meillä 144,2, Kreikassa 217, Virossa peräti 1 122,3!). Toki nuoli osoittaa pohjoisessa naapurissakin ylöspäin. Huonompi uutinen on se, että halpalentoyhtiö Norwegian valmistautuu kesään vain noin 50 koneen laivastolla – kaikkiaanhan sillä on (oikeammin: oli) koneita yli 130. Niitä se nyt koettaa palauttaa vuokranantajilleen. Norski on peruuttanut jäljellä olevan 88 Boeingin 737 max -koneen tilauksen, samoin kävi sadan Airbus-koneen tilaukselle.

Norwegianin Boeing 737 max -koneet ovat vapautuneet lentokiellosta. Yhtiö ilmoittaa aloittavansa lennot Eurooppaan keväällä, Suomessa se lentää toukokuun alusta alkaen Helsingistä Ouluun ja Rovaniemelle. Kuva Norwegian air Shuttle.

 Korona-aikana yhtiö on lentänyt vain Norjan sisällä, se lopetti myös Suomen-lentonsa, mutta kauppaa nyt netissä lentoja toukokuusta eteenpäin Helsingistä Ouluun ja Rovaniemelle. Halvalla pääsisi ilmaan, alkaen 29,89 e! Jokainen voi päätellä paljonko tuosta hinnasta jäisi yhtiölle bensarahaksi ja muihin kustannuksiin. En ole ikinä ymmärtänyt näiden halpisten itsemurhahinnoittelua, olkoonkin, että tuon hintaluokan lentoja on loppupelissä tarjolla vain kourallinen. EN

 

Laivalla pieni on kahvila…

Teki mieli pistäytyä naapurissa tänä korona-aikana. Siispä reippaasti matkaan.
Matkaan lähti koko laivaan 20 urhoollista, näköjään keski-ikä 70+ ja muutama muu (laivassa on 2 500 paikkaa). Mutta: aamutuimaan ei ollut mitään palvelua, kauppaa, ei edes sisäinen puhelin toiminut. Siis päiväunille, jos iltapäivä olisi parempi. Hytin lämpötila oli alle 10 C! Ei ole näköjään ollut turisteja pitkään aikaan.
Olihan se iltapäivä jo normaalimpi, baari sentään avautui, lehdet olivat tulleet, kauppa auki. Jopa baarissa puhuteltiin etunimeltä, näkivät kuitista, mutta tuntui hyvältä. Ehkä tarkoituksellisesti, mutta se on hyvää palvelua. En kerro yhtiön nimeä, ovat itkeneet jo tarpeeksi koronan kanssa.
Jonot palatessa olivat… no, ei pitkät, olemme olleet jonossa Neuvostoliitossa, USA:ssa, Afrikassa. Uskoivat, että en ole käynyt maissa, joten minuutissa ulos. Nythän tilanne on taas kireämpi.
Palautuminen normaaliin kestää kuitenkin, uskokaa pois, pitkään. Mutta miksi aamu laivassa ei ollut niin kuin ennen, edes kioski? Olisihan tuo karjalanpiirakka munavoilla tehnyt terää. RH

 

Ravintolat eivät kuolleetkaan

Kun katselen kotikulmien ravintolaelämää, tuntuu, ettei korona uhkaisikaan. Harjutorille avautui juuri kaksi uutta hienoa ravintolaa, humus-paikka ja meksikolainen. Nurkan takana avautui vielä pienempi katuruokapaikka. Kaikki kivijalkapaikat näillä kulmilla ovat täynnä.
Tuttavani nepalilainen baarinpitäjä Alppiharjussa valitti, että ei olisi laittanut paikkaa remonttiin pitkäksi aikaa, jos olisi tiennyt, että huomenna ovet pannaan säppiin. Eivätkä tienneet muutkaan.
Ennustaminen on vaikeaa, etenkin tulevaisuuden, on kulunut sanonta. Korona-aikaan tämä on entistä enemmän totta, virkamiehet ja poliitikot sekoilevat toinen toistaan pahemmin. Olisi kai ollut viisasta laittaa koko poppoo ajoissa kriisiviestintäkoulutukseen, ei vain entinen erotettu valtiovarainministeri jo ennen koronaa. Ei tarvitsisi pääministerinkään anella nyt armoa tietämättömyydestä ja väärin tekemisistä. RH

 

Ei se lentäminen vaan maahantulo

Korona-ajan pitkittyessä ja lentomatkustuksen kurjuuden jatkuessa joku viisas maailmalla on todennut, että kun ennen pelättiin lentämistä, nyt pelätään perilletuloa, kulloistakin kohteeseen saapumista. Miten selvitä yhä monimutkaisemmiksi käyvistä kielloista ja määräyksistä. Onko koneesta laskeutuvalla ylipäätään lupaa tai oikeutta saapua maahan, onko hänellä negatiivinen koronatestitulos, jos on, miten vanha, onko hän jo kärsinyt taudin ja jos, miten hän sen todistaa? Samaa potenee myös laivalla matkustava poloinen. EN

 

IATA:n synkeä ennuste

Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA nostaa koko ajan ennusteitaan lentoyhtiöiden tappioiden määrästä. Puhutaan sadoista miljardeista globaalilla tasolla. Pieniä ovat meidän Finnairimme vajaan parin miljoonan euron päivämiinukset, vaikka nekin ovat huomattavat yhtiön kokoon nähden. Finnairin viime vuoden tappio kohosi 595 miljoonaan euroon. Ei paljon naurata.
Liitto arvioi, että lentomatkustus palaisi ”normaaliksi” vasta 2024 – 2025, jotkut yhtiöt peukuttavat vuotta 2023. Lentoyhiöt polttavat riihikuivaa rahaa järisyttävää päivävauhtia, kesäksi odotetun liikenteen piristymisen pelätään jäävän laihaksi. 
Kaikki riippuu nyt rokotusvauhdista ja rokotteiden saatavuudesta eri puolilla maailmaa. Paljon ei lohduta juuri tullut tieto, että Yhdysvalloissa suurin osa kansasta olisi rokotettu jo toukokuun loppuun mennessä kun Eurooppa – ja koko muu maailma – laahaa perässä. Poikkeuksia ovat vain Israel ja Iso-Britannia. Ensin mainitussa rokotettujen osuus on jo yli 55 prosenttia, briteissä kolmannes. Israel pisti kuulemma rahaa pöytään, mutta – anteeksi nyt vain – jakaa rokotteita niukasti palestiinalaisille. EN

 

Lentokoneen kuoresta oluttölkkejä

Muutaman viikon takainen uutinen kertoi Finnairin A319-koneen päätymisestä ruumishuoneelle. Vai pitäisikö sanoa ruumiinavaukseen, koneen rutaleesta ei nimittäin jää jäljelle muuta kuin kasa osia ja melkoinen vuori käyttökelpoista kuorialumiinia. Siitä voi valmistaa vaikka oluttölkkejä, kerrotaan.
Finnair lensi ensimmäisen elonkaarensa pään saavuttaneen samankokoisen ”arbuusinsa” britteihin purettavaksi ennen joulua. Tiettävästi se nostatti raivon koneen kotipesässä: kyllä mekin olisimme osanneet sen pistää päreiksi! Nyt näin siis tapahtuu Vantaalla. Hienoa, että muuten osin luppopäiviä viettäneet, koneita huoltaneet ammattimiehet saivat töitä. Kertovat, että koneesta voidaan kierrättää ja jatkokäyttää mm. käytäväverhot, istuinpäälliset, penkit, keittiökaapit, ohjaamokalustoa, laskutelineet, moottorit jne. Airbus 320-perheen koneisiin nuo vielä hyväkuntoiset osat käyvät kunnostettuina. Peräti 90 prosenttia koneesta on kierrätettävää materiaalia. EN

 

Koronatilanteen osalta

Koronatilanne vaikeutuu. Pääministeriä on syytetty vääristä lausunnoista, mutta hänellä on ainakin yksi puolustaja, ministeri Krista Kiuru (sd), joka lausuu tässä, missä koronatilanteessa mennään.
Tämän olen imitoinut käyttäen esimerkkinä ministerin puheita ja hänen  verbaalisuuttaaan vapaasti imitoiden ja inspiroiden esimerkinomaisesti, miltä osin hänen viestinsä voi joistakin kuulostaa siltä osin, mitä hän ei ole omalta osaltaan koskaan yrittänyt ilmaista…
Tässä siis ministeri Kiurun puheenvuoro:
Siltä osin mitä tulee ministeriön linjauksiin ja ohjeistuksiin on meidän nyt ja tulevaisuudessa turvauduttava sellaisen tilanteen varalta, josta emme tässä vaiheessa voi omalta osaltamme vielä tulkita, koska epidemia on vielä sellaisessa vaiheessa, josta on vaikea ennustaa siltä osin mitä se tulee koskemaan vaikeimmassa tilanteessa olevia riskiryhmiä sekä muutoin vaikeassa asemassa olevia kansalaisia, joiden osalta meidän tulee miettiä tiukempia rajoitustoimia siltä osin, mitkä asiat koskevat valtaväestöä, joka on tältä osin paremmassa asemassa verrattuna vaikeammassa asemassa oleviin.
Näin ollen omalta ja ministeriöni osalta totean, että olemme siirtyneet sellaiseen vaiheeseen, jossa meidän on vaikeaa ennustaa tulevaisuutta joka tosin on vaikeaa arvioida myös kokonaistilanne huomioiden. Tältä osin sisäasianministeri Marja Ohisalo (vihr) on perustanut tilanneryhmän, jonka tehtäväksi on asetettu selvittää tilanne tältä osin sekä siltä osin, mitä tilanne tulevaisuuden osalta vaatii. Tältä osin ja vallitseva vaikea ellei mahdoton koronatilanne huomioiden ministeriössä kaivataan tilannekuvaa Uudenmaan rajoilta samaan tapaan kuin viime keväänä. JA

 

Venetsian kanavat tyhjenivät

Tämä ei ole aprillipila eikä mätäkuun uutinen, eli jo on aikoihin eletty. Venetsian kuulut kanavat ovat tyhjentyneet vedestä niin pahasti, että kanavilla kulkevat gondoliveneet makasivat viime perjantaina laskuveden aikaan mutaisella pohjalla veden pinnan laskettua lähes puoli metriä normaalista. Kerrotaan, että pari kuukautta sitten tilanne oli täysin päinvastainen. Joulukuussa Pyhän Markuksen aukio joutui veden valtaan sirocco-tuulen työnnettyä vettä kaupungin matalimmille kohdille. Tilannetta pahensivat rankkasateet eikä sulkuportteja saatu sulkeutumaan ajoissa. EN
”Kirjoittajat ovat Matkailutoimittajien Killan jäseniä ja mielipiteet heidän omiaan.”


Share.

Comments are closed.