Ajankohtaista

We are in love:

Kiinalaiset löysivät Suomen

Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen isännöi Killan ryhmää Team Finland -talossa 27. helmikuuta. Hän mainitsi, että viime vuosi oli "käsittämättömän nosteen vuosi Suomen matkailussa". Useat kansainväliset mediat ovat hehkuttaneet maatamme turvallisena, eksoottisena ja rauhallisena matkailukohteena. Ryhmämatkojen ohella myös yksittäiset matkailijat löysivät varsinkin talvisen Pohjois-Suomen. "Lappi oli loppuunmyyty jo lokakuussa".
Paavo Virkkunen kertoi Suomen houkuttelevan nyt erityisesti kiinalaisia matkailijoita. Muutamassa vuodessa kiinalaisten osuus tänne tulevista on noussut sijalle viisi, naapurimaiden Venäjän ja Ruotsin sekä Keski-Euroopan Saksan ja Ison-Britannian jälkeen.
  • Teemojamme ja valttejamme ovat puhdas luonto, monipuolinen city-kulttuuri, nautinnolliset hyvinvointipalvelut ja hyvä ruoka. Monelle aasialaiselle vaikkapa puhdas ilma on iso elämys, selvitti nyt vuoden Visit Finlandia luotsannut, Finnair-konsernissa pitkään työskennellyt Virkkunen. 
  • Kiinalaisten kiinnostus Suomea kohtaan on pitkän ja systemaattisen työn tulosta, mutta nykyisin sosiaalisen median vaikutusta ei voi kieltää. Arviot matkailukohteista ja niiden palveluista leviävät somessa hyvässä ja huonossa. Kiinalaisen We are in love -reality-tv-ohjelman kolmen jakson kuvaukset tunnelmallisessa Lapissa poikivat paljon. Levillä kuvattua ohjelmaa seurasi 350 miljoonaa kiinalaista, ja Suomi-tunnettuus nousi huimasti kertaheitolla. 
Suomen suosioon vaikuttaa osaltaan myös maailmanpolitiikka. Turvallinen ja toimiva maa houkuttelee monia. Visit Finlandiin ja matkailuyrittäjille tulee kyselyjä myös pieneltä, mutta erittäin varakkaalta kohderyhmältä. "Suomessa ei ole yhtään seitsemän tähden hotellia, se on selkeä puute", sanoi Paavo Virkkunen toivoen, että matkailualaan investoitaisiin kaikilla tasoilla enemmän.

Suomen panostus matkailumarkkinointiin on yhä alemmalla tasolla verrattuna naapurimaihin. Kun Tanska ja Norja kumpikin laittavat likoon noin 30 miljoonaa euroa ja Ruotsi 27 miljoonaa, Suomelta liikenee vain 10,1 miljoonaa (vuosina 2008-2016). Tämä Visit Finlandin graafi kertoo miksi matkailuun kannattaa sijoittaa.

Suomessa matkailu työllistää suoraan noin 140 000 ihmistä. Visit Finlandin, joka ennen tunnettiin Matkailun edistämiskeskuksena, palveluksessa on nyt nelisenkymmentä ihmistä. Se on osa työ- ja elinkeinoministeriön alaisuudessa toimivaa Team Finlandin Finprota, johon kuuluvat myös Export Finland ja Invest in Finland.

Matkailujohtaja Paavo Virkkusella on suora yhteys ministeriön päättäjiin ja toive saada lisärahoitusta matkailumarkkinointiin. Suomen saavutettavuus on nyt hyvällä tasolla kiitos suorien lentojen, mutta majoituskapasiteetti ja palveluhenkilöstö ovat tiukilla jos kaikki 50 000 kiinalaista todellakin tulevat tänä vuonna Suomeen ja haluavat kokea Lapin lumon. Kuva Marja-Liisa Kinturi.

Kiinalaisia vetää Suomeen puhdas luonto, rauhallisuus, eksoottiset elämykset kuten lumi, joulupukki, poroajelut ja kelkkasafarit myös revontulet. Niinpä Lapissa on palkattu revontulivahteja, jotka herättävät matkailijat katsomaan näitä komeita luonnonihmeitä. Kuva Markus Kiili/Visit Finland.

50 vuotta mökkilomailua

Suomalainen mökkilomailu on 50 vuodessa kehittynyt harvojen mökinomistajien nautinnosta kaikille tarjolla olevaksi virkistysmuodoksi, kun Lomarengas on koonnut vapaina olevat mökit kattavaksi tarjonnaksi sekä koti- että ulkomaisten lomaviettäjien ulottuville lyhyeksi tai pitemmäksi aikaa.